11سپتامبر 2022- به گفته ی دو سخنران، تمرین مدیتیشن و ذهن آگاهی می تواند پریشانی دیابت را کاهش دهد و رژیم غذایی، HbA1c، خواب و کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا به دیابت را بهبود بخشد.

طی نشست سالانه انجمن متخصصان مراقبت و آموزش دیابت، پیتر فریدفلد و بروک کاسوف، مربیان و بنیانگذاران  Diabetes Sangha- یک گروه آنلاین برای تمرینات مراقبه و تمرکز حواس برای افراد مبتلا به دیابت- در مورد این که چگونه می توان مدیتیشن و تمرینات خود آگاهی را در خود مدیریتی دیابت گنجاند و چگونه متخصصان مراقبت و آموزش دیابت می توانند اصول این دو روش را به افراد مبتلا به دیابت بیاموزند، صحبت کردند.

بروک کاسوف گفت: گنجاندن مدیتیشن و ذهن آگاهی در مراقبت و آموزش دیابت می تواند فواید سلامتی بی شماری برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد. ذهن‌آگاهی شامل مشاهده ی تجربیات ما لحظه به لحظه، و هر چه که باشد، و مشاهده آن تجربیات با احساس مراقبت و عدم قضاوت و توجه به آنها در حین تغییر در طول زمان است. ذهن‌آگاهی همچنین می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ذهن آگاهی صرفاً در یک جا نشستن و تمرکز حواس نیست. ذهن آگاهی را می توان از طریق حرکت یا از طریق راه رفتن انجام داد، سبک های مختلفی از ذهن آگاهی وجود دارد که می توان آنها را امتحان کرد.

فواید ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی به روش های مختلفی می تواند به افراد مبتلا به دیابت برای غلبه بر چالش هایشان کمک کند. نکته مهم این است که این عمل به افراد مبتلا به دیابت اجازه می دهد تا وضعیت فعلی زندگی خود را بپذیرند.

فریدفلد گفت: بسیاری از زمان زندگی ما با فکر به این موضوعات می گذرد که چگونه این غذا را نخورم یا در حال حاضر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، زیرا قند خون پایینی داریم. تمرین ذهن آگاهی با این امکان کار می کند که لحظه ی حال را همان طور که هست، بپذیریم.

ذهن آگاهی همچنین می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا ریشه ی استرس، اضطراب و افسردگی را بهتر درک کنند؛ تجربه خود را بدون قضاوت مشاهده کنند؛ انتظارات غیرممکن را کنار بگذارند؛ در هنگام مواجهه با نوسانات عاطفی با خود مدیریتی دیابت، عدم واکنش را پرورش دهند و در هنگام تجربه انگ اجتماعی یا انزوا با دیگران ارتباط برقرار کنند.

کاسوف گفت: با دانستن این که، درست مانند من، هر انسانی مشکلات، استرس، فراز و نشیب ها را تجربه می کند و درست مثل من، هر انسانی آرزو دارد که شاد، سالم و امن باشد، ذهن‌آگاهی واقعاً به ما کمک می‌کند با حس انسانیت مشترکمان ارتباط برقرار کنیم.

مطالعات متعدد نشان داده اند که مدیتیشن با کاهش پریشانی دیابت، اضطراب و افسردگی الگوهای غذایی بهبود یافته؛ برقراری ارتباط با احساسات خود؛ بهبود ارتباطات اجتماعی؛ کاهش  HbA1c؛ خواب بهتر؛ بهبود کیفیت زندگی؛ و بهزیستی روانی در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است. کاسوف به دو روش تأثیر مثبت مدیتیشن بر مغز به ویژه در افراد مبتلا به دیابت، اشاره کرد.

کاسوف گفت: ما بر اساس تحقیقات می دانیم که مدیتیشن مداوم منجر به تغییرات ساختاری در مغز می شود، به ویژه منجر به افزایش انعطاف پذیری عصبی می شود. برای سال‌ها، اعتقاد بر این بود که مغز انسان از سن خاصی دیگر تغییر یا رشد نمی‌کند. آنچه امروز می دانیم این است که، در واقع، مغز ما دائماً در حال یادگیری است و پیوسته در حال سیم کشی مجدد برای ایجاد ارتباطات و مسیرهای عصبی جدید بر اساس تجربیاتی است که ما داریم.

کاسوف گفت: مدیتیشن می تواند به جهت دهی مغز فرد به سوی روش هایی کمک کند که به فرد مبتلا به دیابت اجازه می دهند زمان حال را بپذیرد و بیشتر از خود حمایت کند. علاوه بر این، مدیتیشن با کاهش اندازه و فعالیت آمیگدال مرتبط است، که می تواند تنظیم پاسخ های احساسی را بهبود بخشد.

فریدفلد گفت: با انجام مدیتیشن، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند احساس امنیت را ایجاد کنند، پذیرش را بیاموزند، در موقعیت‌های استرس‌زا آرام بمانند، انعطاف‌پذیری فیزیکی و عاطفی در خود ایجاد کنند، در زمان‌های سخت کار کنند، درد را به روش‌های سالم درمان کنند و با خود و دیگران با دلسوزی و مهربانی رفتار کنند.

گنجاندن ذهن آگاهی در عمل

راه های مختلفی وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت می توانند ذهن آگاهی را تمرین کنند، از جمله انجام کارهای تنفسی و تمرین شفقت، مهربانی و قدردانی در طول روز. ذهن آگاهی همچنین می تواند در فعالیت هایی مانند غذا خوردن، پیاده روی، یوگا و سایر تمرینات حرکتی گنجانده شود.

فریدفلد گفت: متخصصان مراقبت و آموزش دیابت می توانند چندین گام برای گنجاندن مدیتیشن در روش کار خود بردارند.

فریدفلد به پزشکان توصیه نمود که این مفاهیم را برای کسانی که با آنها کار می کنید، بیماران خود و کسانی که می توانید برای آنها توضیح دهید، در نظر بگیرید. توضیح دهید که چگونه می توانند به منابع آنلاین مدیتیشن دسترسی داشته باشند. ما بسیار خوش شانس هستیم که اکنون منابع زیادی در اختیار داریم که می توانیم از آنها برای درک این شیوه ها و استفاده از آنها بهره ببریم. این شیوه های خاص را با افراد مبتلا به دیابت به اشتراک بگذارید.

فریدفلد گفت: متخصصان مراقبت و آموزش دیابت همچنین می توانند به یک گروه مدیتیشن مبتنی بر جامعه بپیوندند و گواهینامه ی آموزش و مربی گری مدیتیشن دریافت کنند.

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20220901/mindfulness-and-meditation-can-improve-overall-health-for-people-with-diabetes